22Μαι

Τι είναι UID (User Interface Design) και γιατί είναι απαραίτητο;

, 22 Μάϊος 2009 | UID | 3 Σχόλια

Ο σημερινός μέσος άνθρωπος χρησιμοποιεί καθημερινά διάφορες συσκευές. Από απλές συσκευές όπως έναν βραστήρα, μια τηλεόραση, ένα τηλέφωνο μέχρι και πιο πολύπλοκες, δηλαδή ένα smart phone, έναν υπολογιστή κ.ά. Κάθε μια από αυτές τις συσκευές για να φανεί χρήσιμη στον άνθρωπο, πρέπει να μπορεί να «επικοινωνεί» μαζί του. Για να επιτευχθεί αυτή η επικοινωνία μεταξύ συσκευής και ανθρώπου ένας UID (User Interface Designer) πρέπει να σκεφτεί και να σχεδιάσει τον τρόπο με τον οποίο θα αναπτυχθεί η αυτή η σχέση.
Στην περίπτωση του βραστήρα, ένα κουμπί με ένα φωτάκι, δίνει στον άνθρωπο την ικανότητα να επικοινωνεί μαζί του. Πώς; Απλά ο άνθρωπος λέει στον βραστήρα να βράσει νερό πατώντας το κουμπί και ο βραστήρας ανάβοντας το λαμπάκι λέει στον άνθρωπο ότι άρχισε να το βράζει. Με το πέρας του βρασίματος σβήνει το λαμπάκι και ο βραστήρας ειδοποιεί τον άνθρωπο πως το νερό έβρασε.
Ο UID σε αυτό το παράδειγμα, σχεδίασε το κουμπί, το φωτάκι και τον τρόπο με τον οποίο μπορεί και αντιδράει ο βραστήρας στις ενέργειες του χρήστη του. Επίσης σχεδίασε το μέγεθος του κουμπιού, το χρώμα του, και αποφάσισε σε ποιο σημείο της συσκευής πρέπει να τοποθετηθεί ώστε να είναι πιο εργονομικό στον χρήστη του.
Εφαρμογές όπως η παραπάνω υπάρχουν σε όλες τις συσκευές, ηλεκτρονικές και μη. Εμάς μας ενδιαφέρει η εφαρμογή του UID (User Interface Design) στο Web Design και γενικότερα στο σχεδιασμό ηλεκτρονικών εφαρμογών (CDs, DVDs, iPhone apps, κ.α.). Πριν όμως αναλύσουμε περισσότερο το θέμα μας ας απαντήσουμε στο ερώτημα, τι ακριβώς είναι το UID;

User Interface Design είναι ο σχεδιασμός του τρόπου επικοινωνίας μεταξύ του ανθρώπου και μιας συσκευής, ηλεκτρικής ή μη. Στόχος της επικοινωνίας αυτής είναι η σωστή χρήση της συσκευής από τον άνθρωπο, κάτι το οποίο αν δεν γίνει καθιστά την συσκευή άχρηστη και μερικές φορές ακόμα και επικίνδυνη.

Τι πρέπει να προσέχουμε στο UID ενός website;

1.Σωστή τοποθέτηση των βασικών συνδέσμων και κουμπιών
Όπως και στο παράδειγμα του βραστήρα, έτσι και στον σχεδιασμό ενός website, τα κουμπιά και οι σύνδεσμοι που λένε στον χρήστη τι να κάνει, πρέπει να είναι τοποθετημένα σε σωστά σημεία. Δηλαδή, να μην είναι μπερδεμένα με άλλα στοιχεία του εικαστικού και να ξεχωρίζουν εύκολα από οποιοδήποτε άλλο στοιχείο. Π.χ. Είναι προτιμότερο να μην υπογραμμίζονται λέξεις αν δεν είναι σύνδεσμοι γιατί οι υπογραμμισμένες λέξεις στο διαδίκτυο έχουν ταυτιστεί με links.

2.Καθαρό και κατανοητό περιβάλλον
Προτείνεται γενικότερα το περιβάλλον ενός διαδικτυακού τόπου να είναι καθαρό και κατανοητό για τους χρήστες του. Πολλές φορές, η έμπνευση για ένα εικαστικό γεμάτο φαντασία, εκτροχιάζει τον UID με αποτέλεσμα αυτός/η να σχεδιάζει κάτι όμορφο μεν, δυσλειτουργικό δε. Μια δυσλειτουργική σελίδα δεν επικοινωνεί με τον χρήστη.

3.Αποφυγή κρυφών λειτουργιών
Αυτό το σημείο θα μπορούσε να είναι ο συνδυασμός των 2 παραπάνω σημείων. Αποφεύγοντας κρυφές λειτουργίες τις οποίες οι χρήστες δεν ανακαλύπτουν, ο διαδικτυακός τόπος επικοινωνεί πολύ καλύτερα μαζί τους.

4.Συνοχή
Είναι σημαντικό να δημιουργείται στον χρήστη η αίσθηση της συνήθειας. Η συνήθεια στην οποία αναφερόμαστε είναι σε λειτουργικό επίπεδο και προκαλεί στον χρήστη το αίσθημα της ασφάλειας. Αυτό πετυχαίνεται με τη συνοχή στο σχεδιασμό των λειτουργιών και αποτελεί ένα μεγάλο συν στη συνολική επιτυχία της σχέσης μεταξύ ανθρώπου και διαδικτυακού τόπου ή ηλεκτρονικής εφαρμογής.

5.Σωστή ανταπόκριση
Ο σχεδιασμός μιας ηλεκτρονικής εφαρμογής ή διαδικτυακού τόπου πρέπει να προβλέπει και τις σωστές αντιδράσεις μιας διαδραστικής σχέσης ανθρώπου και εφαρμογής. Δηλαδή όταν ο χρήστης εκτελέσει μια λανθασμένη λειτουργία, ο διαδικτυακός τόπος πρέπει να τον ενημερώσει σχετικά και να του προτείνει μια λύση. Φανταστείτε να εκτελούσε μια λανθασμένη λειτουργία ο χρήστης και να μην ενημερωνόταν γι’ αυτό από την εφαρμογή. Θα νόμιζε ότι όλα δουλεύουν ρολόι ενώ στην πραγματικότητα η επιλεγμένη λειτουργία του δεν θα εκτελείτο.

6.Λειτουργικότητα και εργονομία κινήσεων
Οι σύνδεσμοι, τα κουμπιά και γενικότερα τα στοιχεία πλοήγησης αν είναι τοποθετημένα σε σημεία που βολεύουν την κίνηση του χεριού που κρατάει το ποντίκι, δημιουργούν στον χρήστη μια αίσθηση ταχύτητας και ασφάλειας κινήσεων γιατί νιώθει τις κινήσεις που κάνει γνώριμες και «σωστές». Προκαλώντας αφύσικες κινήσεις στον χρήστη δεν ενισχύεται το UID και ο χρήστης εκνευρίζεται νιώθοντας ότι εκτελεί άσκοπες και χρονοβόρες κινήσεις.

7.Ελκυστικότητα
Μια όμορφη αισθητική προσέγγιση πάντα βοηθάει στην επικοινωνία χρήστη και εφαρμογής. Όταν ο χρήστης βρίσκεται απέναντι σε ένα όμορφα σχεδιασμένο UID, νιώθει όμορφα, του δημιουργούνται ζεστά συναισθήματα και αντιμετωπίζει την εμπειρία του μέσα από ένα θετικό πρίσμα. Νιώθοντας οικεία, επικοινωνεί καλύτερα με την εφαρμογή και έχει μια καλύτερη εμπειρία. Μια καλή εμπειρία είναι ένας από τους λόγους για τους οποίους επιστρέφει ο χρήστης στον διαδικτυακό τόπο, ξανά και ξανά.

Τα πιο πετυχημένα website στο διαδίκτυο αυτή την στιγμή ακολουθούν τους παραπάνω κανόνες. Τρανταχτά παραδείγματα είναι το Google και το Twitter. Aκόμα και οι πολύ αρχάριοι χρήστες δεν χάνονται στα περιβάλλοντά τους και μπορούν χωρίς βοήθεια και επεξηγήσεις να χρησιμοποιήσουν τις προσφερόμενες λειτουργίες τους.

ΧΡΗΣΙΜΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑ: Το άρθρο Τι είναι UID (User Interface Design) και γιατί είναι απαραίτητο; γράφτηκε από το WebDesignBlog. Η ομάδα μας σας υπενθυμίζει πως αν θέλετε να ενημερώνεστε για τα νέα του διαδικτύου και για επιλεγμένα άρθρα μας, μπορείτε να γραφτείτε εύκολα στο Newsletter μας ή στο RSS Feed μας.

Ο Σπύρος Παπασπυρόπουλος είναι βραβευμένος Web Professional που δραστηριοποιείται στον χώρο του επαγγελματκού Web Design και του Search Engine Optimisation (SEO) από το 1999. Το 2004 ίδρυσε μαζί με τον Γιάννη Ευσταθίου την βραβευμένη εταιρία x2interactive Web Agency και το 2008 το Web Design Blog.

3 comments so far

Σχολιάστε

Back to top

Recent comments

  • Ευχαριστούμε για το σχόλιο Ευγενία. Δυστυχώς δεν γνωρίζουμε αν υπάρχει παρόμοια γραμματοσειρά με την ENGLAND HAND στα Ελληνικά.

    10 δωρεάν καλλιγραφικές γραμματοσειρές
  • Πολύ χρήσιμο άρθρο. Ο αλγόριθμος της Google εξελίσσεται και μαζί του και η τέχνη του seo. Θα έλεγα ότι ωθεί τους seo experts σε μια πιο ολιστική προσέγγιση της online παρουσίας των πελατών τους. Αυτο σημαίνει ότι θα πρέπει να εμπλακούν σε θέματα content strategy, branding και social media γιατί η Google συνυπολογίζει όλα αυτά όταν αποφασίζει για το ranking μιας ιστοσελίδας. Ειδικά το content είναι το κλειδί στην νέα εποχή του search engine optimization. Θα πρέπει να δημιουργείται έχοντας στο μυαλό μας κυρίως τον επισκέπτη της ιστοσελίδας μας και λιγότερο τις μηχανές αναζήτησης. Θα πρέπει να προσθέτει πραγματικό value στους αναγνώστες του και ιδεατά να έχει χαρακτηριστικά που να συμβάλλουν στη δημιουργία buzz στα social media. Με τον τρόπο αυτό θα δημιουργηθούν με φυσικό τρόπο

    Google Panda 3.3, Google Venice και 38 επιπλέον αλλαγές στον αλγόριθμο της Google

Latest From Twitter