30Μαρ

Το Responsive Web Design δεν έχει σκοπό να αντικαταστήσει το Mobile Web Design

, 30 Μαρτίου 2012 | WEB DESIGN - AUTHORING | 2 Σχόλια

Μέσος χρόνος ανάγνωσης άρθρου: 15 λεπτά

Ο χρήστης  @geobak στο timeline του Twitter ανέφερε ένα πολύ καλό άρθρο που είχε τίτλο “Responsive Web Design Isn’t Meant To Replace Mobile Web Sites” γραμμένο από τον Bryson Meunier της Marketingland.com. Το άρθρο αυτό αναφέρεται στο αν και πότε είναι απαραίτητη η επιλογή μιας responsive λύσης και, όπως λέει χαρακτηριστικά και ο συγγραφέας του άρθρου, εκφράζει τις απόψεις όχι μόνο του ίδιου, αλλά και του Ethan Marcotte, συγγραφέα του βιβλίου Responsive Web Design ο οποίος εισήγαγε τον όρο πρώτη φορά το Μάιο του 2010.

Responsive Web Design

Responsive web design is a design philosophy and front end development strategy that makes desktop websites accessible on a number of devices through the use of fluid grids, flexible layouts and media queries. Instead of serving your users multiple URLs depending on the device that they’re accessing your site with, responsive web design allows webmasters to design a site once and format it differently for many devices

Δηλαδή το Responsive Web Design είναι μια φιλοσοφία που εφαρμόζεται στο εικαστικό αλλά και στην ανάπτυξη της στρατηγικής του front end (User Interface) και επιτρέπει σε websites να είναι άμεσα προσπελάσιμα σε πληθώρα συσκευών ανεξάρτητα από την ανάλυση της οθόνης που διαθέτουν. Αυτό πετυχαίνεται με την χρήση ελαστικών πλεγμάτων (grids) και ελαστικών layouts και media. Αντί να γίνεται χρήση πολλαπλών URLs αναλόγως πλατφόρμας ή συσκευής, το Responsive Web Design επιτρέπει το ίδιο site (από το ίδιο URL) να απεικονίζεται και να λειτουργεί σωστά παντού. Αυτή η φιλοσοφία στο Web Design, επιτρέπει στους web designers / developers να σχεδιάζουν τον διαδικτυακό τόπο μια φορά και να του αλλάζουν μορφή ανάλογα με τις πλατφόρμες.

Γιατί είναι δελεαστικό το Responsive Web Design (RWD)

Είναι φυσικό επόμενο μια τέτοια φιλοσοφία να είναι ελκυστική. Οι περισσότεροι Web Designers / Developers και SEOs προωθούν αυτή την ιδέα για τους παρακάτω λόγους:

  1. Το RWD δεν απαιτεί από τους webmasters να διαχειρίζονται πολλαπλά websites, π.χ. ένα για Desktop, ένα για Tablet και ένα για Mobile.
  2. Η ανάπτυξη ενός διαδικτυακού τόπου γίνεται μόνο μία φορά. Δεν χρειάζεται να αναπτυχθεί ένα ξεχωριστό π.χ. site για smartphones.
  3. Το περιεχόμενο ενός διαδικτυακού τόπου δεν είναι διαθέσιμό από πολλαπλά URLs – δημιουργώντας κινδύνους duplicate content – αλλά από ένα και μοναδικό URL.
  4. Σε επίπεδο φιλοξενίας δεν υπάρχει λόγος φιλοξενίας πολλαπλών διαδικτυακών τόπων.

Σύμφωνα με τα παραπάνω, θα έπρεπε να χρησιμοποιούν όλοι το RWD σε κάθε περίπτωση. Αυτή η άποψη υποστηρίζεται ένθερμα από πολλούς επαγγλεματίες του χώρου, αλλά όχι και από τον ίδιο τον ιδρυτή της ιδέας του Responsive Web Design. Ο ίδιος ο Ethan Marcotte αναφέρει κατηγορηματικά στο τέλος του βιβλίου του την εξής φράση:

“most importantly, responsive web design isn’t intended to serve as a replacement for mobile web sites”

Δηλαδή, το Responsive Web Design δεν είναι ο αντικαταστάτης του Mobile Web Design, μια άποψη η οποία μας βρίσκει σύμφωνους για τους εξής λόγους:

Δεν είναι πάντα ίδιες οι τεχνολογικές ανάγκες για κάθε πλατφόρμα

Είναι πολλές οι φορές που τεχνολογικά θέλουμε να πετύχουμε διαφορετικά πράγματα. Έχουμε άλλους στόχους για τους χρήστες που επισκέπτονται έναν διαδικτυακό τόπο από τον υπολογιστή τους και άλλους στόχους για τους χρήστες που επισκέπτονται τον ίδιο διαδικτυακό τόπο από το κινητό τους. Για παράδειγμα, υπάρχουν τεχνολογίες που μπορεί να είναι χρήσιμες για τον mobile χρήστη όπως geolocation για navigation ή event recording ή τεχνολογίες που χρησιμοποιούν τη φωτογραφική ενός κινητού, οι οποίες να μην έχουν καμία χρήση για τον χρήστη εκείνο που βλέπει ένα website από τον H/Y του και αντίστροφα. Αυτό που κάνει το RWD είναι να προσφέρει το ίδιο περιεχόμενο σε άλλη μορφή ή να αφαιρεί περιεχόμενο αλλά η τεχνολογία του διαδικτυακού τόπου παραμένει η ίδια για όλες τις πλατφόρμες. Αυτό και μόνο περιορίζει ένα project που θέλει να προσφέρει διαφορετική χρήση του website του ανάλογα με την πλατφόρμα.

Δεν είναι πάντα ίδιες οι ανάγκες περιεχομένου για κάθε πλατφόρμα

Εκτός από το επίπεδο της τεχνολογίας, μπορεί να θέλουμε να πετύχουμε διαφορετικούς στόχους και σε επίπεδο περιεχομένου. Όπως αναφέραμε παραπάνω το RWD σερβίρει το ίδιο περιεχόμενο παντού. Ανάλογα την περίπτωση (κάτι που ισχύει τις περισσότερες φορές) το περιεχόμενο για mobile sites χρειάζεται να είναι διαφορετικά διαμορφωμένο για να εξυπηρετεί καλύτερα τους mobile χρήστες. Να είναι πιο μικρό σε όγκο, πιο στοχευμένο, πιο γρήγορο στην ανάγνωση. Κάτι τέτοιο απαιτεί μια μοναδική λύση mobile web site.

Το Duplicate Content πρόβλημα με το SEO – πλέον – αντιμετωπίζεται

Σύμφωνα με το άρθρο της Google “30 search quality highlights (with codenames!)” η αλλαγή με κωδικό όνομα “old possum“ (skip redirect) αναφέρει πως πλέον οι διαδικτυακοί τόποι με mobile έκδοση που έχουν ξεχωριστό URL (π.χ. mobile.nameofwebsite.com) θα αναγνωρίζονται αυτόματα χωρίς ειδικά redirects από τη μηχανή αναζήτησης και θα σερβίρονται στα αποτελέσματα mobile αναζητήσεων αντί των κεντρικών websites. Αν δείτε στην εικόνα την αναζήτηση που κάναμε σε iPhone για τον όρο “Mykonos Luxury Hotel” θα παρατηρήσετε πως τα 2 πρώτα αποτελέσματα προσφέρουν αυτομάτως Mobile εκδόσεις ενώ το τρίτο αποτέλεσμα που δεν έχει mobile έκδοση παρουσιάζει την κανονική Desktop έκδοση.

Ο κώδικας των Mobile Web Sites είναι optimized για φορητές συσκευές και δίκτυα φορητής τηλεφωνίας

Οι φορητές συσκευές και οι browsers τους έχουν λιγότερη επεξεργαστική ισχή από ότι οι Η/Υ και οι αντίστοιχους πλοηγοί τους. Αυτό σημαίνει πως όσο πιο βελτιστοποιημένος είναι ο κώδικας μιας σελίδας γι’ αυτές τις πλατφόρμες τόσο το καλύτερο. Διατηρώντας μια “ελαφριά” σελίδα με δίχως περιττό κώδικα, μπορεί να παρουσιαστεί πολύ πιο γρήγορα και με λιγότερη επιβάρυνση στο δίκτυο φορητής τηλεφωνίας και κατά συνέπεια στο λογαριασμό του χρήστη. Το RWD ελέγχει μόνο την εμφάνιση του περιεχομένου και όχι τον κώδικα που χρησιμοποιείται. Αυτό σημαίνει πως ασχέτως παρουσίασης, η κινητή συσκευή είναι αναγκασμένη να κάνει download τον ίδιο όγκο δεδομένων αλλά και τον ίδιο κώδικα που κατεβάζει και ένας Η/Υ.

Δεν χρειάζεται να σχεδιαστεί όλος ο υπάρχον διαδικτυακός τόπος από την αρχή

Ένας από τους βασικούς λόγους που κάποιος δεν θα δημιουργήσει μια responsive λύση είναι γιατί έχει ήδη έναν διαδικτυακό τόπο από τον οποίο είναι πολύ ευχαριστημένος και θέλει να επεκταθεί και στις κινητές συσκευές. Σε αυτή την περίπτωση είναι πιο λογικό να επενδύσει στην κατασκευή ενός mobile web site παρά σε ένα εκ νέου RWD site.

Συμπέρασμα

Το άρθρο λοιπόν του Bryson Meunier της Marketingland.com καταλήγει στο ότι δεν είναι όλες οι περιπτώσεις ίδιες και δεν έχουν όλα τα project τις ίδιες ανάγκες. Συμφωνούμε. Τα Mobile Website Designs και τα Responsice Website Designs έχουν τα υπέρ και τα κατά τους και αυτό που κρίνει την επιλογή είναι οι στόχοι και το περιεχόμενο του εκάστοτε έργου.

ΧΡΗΣΙΜΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑ: Το άρθρο Το Responsive Web Design δεν έχει σκοπό να αντικαταστήσει το Mobile Web Design γράφτηκε από το WebDesignBlog. Η ομάδα μας σας υπενθυμίζει πως αν θέλετε να ενημερώνεστε για τα νέα του διαδικτύου και για επιλεγμένα άρθρα μας, μπορείτε να γραφτείτε εύκολα στο Newsletter μας ή στο RSS Feed μας.

Ο Σπύρος Παπασπυρόπουλος είναι βραβευμένος Web Professional που δραστηριοποιείται στον χώρο του επαγγελματκού Web Design και του Search Engine Optimisation (SEO) από το 1999. Το 2004 ίδρυσε μαζί με τον Γιάννη Ευσταθίου την βραβευμένη εταιρία x2interactive Web Agency και το 2008 το Web Design Blog.

2 comments so far

  • George Mavrommatis Says: Μαΐου 8, 2012 at 5:40 μμ

    Πολύ ενδιαφέρον το άρθρο και προσωπικά πιστεύω πως το liquid design είναι ξανά στη μόδα. Επίσης δεν ξέρω αν γνωρίζετε τη βιβλιοθήκη modernizr. Όσοι δεν τη γνωρίζετε πιστεύω αξίζει πολύ να τη δείτε. Εν συντομία με τη βοήθεια της modernizr ένα website σχεδιασμένο με HTML5 και CSS3 μπορεί να εμφανίζεται ως επί το πλείστον το ίδιο και σε browsers που δεν υποστηρίζουν HTML5 και CSS3.

    Απάντηση
  • Δημητρίου Says: Νοεμβρίου 14, 2012 at 1:03 μμ

    Συμφωνώ έτσι πως τα γράφει. Από πλευράς seo υπήρχε το πρόβλημα αλλά η google έχει αρκετά έξυπνο προσωπικό που ήταν θέμα ωρών να το λύσει.. (ίσως υπερβάλω λιγάκι 😛 )

    Απάντηση

Σχολιάστε

Back to top

Recent comments

  • Ευχαριστούμε για το σχόλιο Ευγενία. Δυστυχώς δεν γνωρίζουμε αν υπάρχει παρόμοια γραμματοσειρά με την ENGLAND HAND στα Ελληνικά.

    10 δωρεάν καλλιγραφικές γραμματοσειρές
  • Πολύ χρήσιμο άρθρο. Ο αλγόριθμος της Google εξελίσσεται και μαζί του και η τέχνη του seo. Θα έλεγα ότι ωθεί τους seo experts σε μια πιο ολιστική προσέγγιση της online παρουσίας των πελατών τους. Αυτο σημαίνει ότι θα πρέπει να εμπλακούν σε θέματα content strategy, branding και social media γιατί η Google συνυπολογίζει όλα αυτά όταν αποφασίζει για το ranking μιας ιστοσελίδας. Ειδικά το content είναι το κλειδί στην νέα εποχή του search engine optimization. Θα πρέπει να δημιουργείται έχοντας στο μυαλό μας κυρίως τον επισκέπτη της ιστοσελίδας μας και λιγότερο τις μηχανές αναζήτησης. Θα πρέπει να προσθέτει πραγματικό value στους αναγνώστες του και ιδεατά να έχει χαρακτηριστικά που να συμβάλλουν στη δημιουργία buzz στα social media. Με τον τρόπο αυτό θα δημιουργηθούν με φυσικό τρόπο

    Google Panda 3.3, Google Venice και 38 επιπλέον αλλαγές στον αλγόριθμο της Google

Latest From Twitter